Op de bezaansmast staat een zware windmolen en op de grootzeilsmast een lichte Archimedes windmolen. Samen zullen zij gemiddeld 45 Watt per dag aan stroom leveren. Door ze hoog te plaatsen en als het schip in open gebieden vaart, zal het rendement mogelijk hoger uitvallen.
Lees verderDe twee motoren zijn tegelijkertijd dynamo’s. Als motor leveren zij 5-7 kilowatt. Als dynamo levert elk bij een normale zeilsnelheid tot 300 Watt. Bij hogere snelheden kan dat flink hoger worden.
Lees verderDe zeilen leveren rechtstreekse voortstuwing: de groenste energie. Het zijn speciale laminaat zeilen, en deze kunnen al bij weinig wind voor zoveel vermogen zorgen dat zij bovendien de dynamo’s in beweging zetten zodat aanvullend ook groene stroom geleverd wordt.
Lees verderDe zeilen leveren rechtstreekse voortstuwing: de groenste energie. Het zijn speciale laminaat zeilen, en deze kunnen al bij weinig wind voor zoveel vermogen zorgen dat zij bovendien de dynamo’s in beweging zetten zodat aanvullend ook groene stroom geleverd wordt.
Lees verderDe carbon mast is extra stijf en zorgt daardoor voor efficiënte zeilen. Daarbij is deze mast licht. Er is dus minder ballast nodig onderin het schip. Dit maakt het hele schip veel lichter, waardoor de boot al snel vaart maakt en de dynamo’s stroom kunnen leveren.
Lees verderHet grote raamoppervlak laten passief licht en warmte door. Op plaatsen waar minder licht wenselijk is, zoals de WC, een kast en de bakskist, zitten er zonnepanelen.
Men kan door het extra licht en de warmte al eerder in het seizoen gaan varen en tot wat later doorvaren zonder dat bijverwarming noodzakelijk is. Een gordijn zorgt in warmere streken voor het weren van de zon, terwijl de zonnepanelen optimaal kunnen blijven functioneren.
Boven de kuip komt een bimini, een "zonnedak" van zonnepanelen. Tijdens zonuren leveren ze veel op, samen met de beloopbare panelen tot 1500 Watt. Op het kajuitdek komen beloopbare panelen. Ook worden zonnepanelen gemonteerd achter het doorlopende raam in de romp, op de plaatsen waar binnen kasten of bijvoorbeeld een toilet zijn gepland.
Lees verderBoven de kuip komt een bimini, een "zonnedak" van zonnepanelen. Tijdens zonuren leveren ze veel op, samen met de beloopbare panelen tot 1500 Watt. Op het kajuitdek komen beloopbare panelen. Ook worden zonnepanelen gemonteerd achter het doorlopende raam in de romp, op de plaatsen waar binnen kasten of bijvoorbeeld een toilet zijn gepland.
Lees verderDe huid is van schuim-vinylester; van de gangbare materialen de lichtste. Dit scheelt voortstuwingsenergie, die ten goede komt aan de elektriciteitsopwekkingen. Op de huid is het hoogwaardige isolatiemateriaal PIR aangebracht, waardoor de warmte (en in de tropen de koelte) binnen blijft.
We kozen voor composite (glasvezel/vinylester), omdat dit materiaal als een van de duurzaamste voor lichte constructies uit de bus komt.
De opgewekte elektriciteit wordt opgeslagen in twee accubanken van ongeveer 40 kWh wat genoeg is om meer dan een etmaal op rustig vermogen te motoren.
Lees verderDe Lopolight navigatieverlichting (waarvan hier alleen het stoomlicht zichtbaar is) is LED verlichting van de zuinigste en duurzaamste soort. Een lamp is vergeleken met halogeenverlichting ongeveer 25 keer zuiniger en heeft ongeveer 50.000 branduren. Het is bovendien licht en klein en dat is efficient, zo hoog in de mast.
De radar is met zijn breedbandtechniek vele malen zuiniger dan de conventionele ‘pulse’ radar. De radardome is bovendien lichter. Doordat hij geen schadelijke straling geeft, kan hij laag op de mast geplaatst, dus dat scheelt veel ballast onderin het schip, wat energie in de voortstuwing scheelt.
Tenslotte is een breedband radar eenvoudiger in het gebruik en dat is prettig voor ons vrijetijdsvaarders. Je kunt hem aan- en uitzetten als je hem nodig hebt, en dat is met een pulse-radar lastig.
De twee E-Tech motoren leveren 6,5 kWatt. Zeilt het jacht, dan zijn ze te gebruiken als dynamo’s en vullen ze de accu’s. De autoprop schroeven stellen zelf de spoed in en blijken daardoor heel efficient. Tijdens het zeilen staan ze automatisch in de vaanstand.
Lees verderDe navigatie-apparatuur bestaat uit een VHF, een plotter, een windsnelheid-/bootsnelheid-/dieptemeter en een radar. Alles is aan en uit te zetten.
Lees verderAlle binnenverlichting is LED verlichting. Een lamp is doorgaans maar 2 of 3 Watt en verbruikt dus bijna niets.
Lees verderDe inductiekookplaat is de zwaarste stroomverbruiker. Wel is inductie de meest efficiënte en veiligste manier om te koken.
De ‘hooikist’ is een lade, aan de binnenkant bekleed met isolatie. Een pan die eenmaal heet is, kan hierin staan en het eten kan langzaam garen zonder dat het energie kost. Het garen duurt alleen wat langer. Kampeerders passen dezelfde truc wel toe met een slaapzak om de pan.
Lees verderDe magnetron is met 1 kiloWatt de tweede grote verbruiker. De magnetron is efficiënt als het gaat om kleine hoeveelheden eten die snel opgewarmd kunnen worden.
De waterkoker is geïsoleerd en neemt de stroom direct van de accu’s af. Het halveert het energieverbruik in vergelijking tot het waterkoken met een standaard theeketel op de 230 Volt inductiekookplaat.
Lees verderDe koel/vriesbox is veel zwaarder geïsoleerd dan gebruikelijk. Het energieverbruik is daardoor een fractie vergeleken bij een koelbox. Bovendien kan een deel volgens Barco Marine ook prima als vriezer dienen.
Diverse vermogenselektronica zorgt voor de juiste stroom daar waar nodig. Bijvoorbeeld voor de motoren, de waterkoker, de verlichting, en voor het opladen van de laptop.
Lees verderEr is een gescheiden waswater- en drinkwatertank. Het gehele dek van Duurzaam Jacht is uitgevoerd als 1 "opvangbak". Met een aftapmogelijkheid in de loospijp van de kuip kan het regenwater worden doorgevoerd naar de waswatertank.
Lees verderEr is een gescheiden waswater- en drinkwatertank. Het gehele dek van Duurzaam Jacht is uitgevoerd als 1 "opvangbak". Met een aftapmogelijkheid in de loospijp van de kuip kan het regenwater worden doorgevoerd naar de waswatertank.
Lees verder