Naar een duurzamer 2019

zondag 30 december 2018

In 2018 hebben we met de eerste fossielvrije ronde om de wereld een statement gemaakt. Ja, dames en heren, het kan gewoon. Je kunt gewoon fossielvrij de wereld rond met een modern jacht, gewoon met spullen verkrijgbaar in de winkel, ‘van de plank’. En heb je een goed ontworpen, modern jacht, dan kun je met de goede weersvoorspellingen van tegenwoordig zelfs het traject van Sint Helena naar Kaapverdië doen. Dwars door de doldrums en dan 1000 mijl doodleuk tegen de wind in, het traject waar Jimmy Cornells ‘World Cruising Routes’ (de bijbel voor de wereldzeiler) zegt dat je dan heel veel extra diesel mee moet nemen. Het wordt tijd om de inhoud van het boek aan te passen.

Lees verder voor een korte terugblik en de plannen voor de toekomst.

Hoe verduurzaamden we in 2018?

De concentratie CO2 op de wereld zit nu flink boven de 400 ppm. In een halve eeuw steeg het van 300 ppm, wat het maximum was van de laatste paar miljoen jaren.

Op wereldschaal is een klimaatoverleg geweest bovenop een kolenmijn in Polen. Misschien door dit ironische accent was het resultaat even ironisch: het leverde veel vliegverkeer op en het resultaat was een rapport vol woorden.

Terug naar het kleine schaaltje van ons landje. Er zijn klimaattafels geweest en deze zouden een akkoord opleveren. Helaas, het bleef bij voorstellen. En het voorstel van de industrie, goed voor 40% van Nederlands CO2, kwam neer op ‘vrijblijvendheid’. Een gemiste kans.

De enige echte actie van het Rijk is de invoering van een ‘vlaktaks’ van 7 Euro als je het vliegtuig neemt. 7 euro per kaartje, of je nu van Rotterdam naar Brussel gaat of naar Kuala Lumpur. Het geld van deze taks gaat naar algemene middelen, niet naar duurzaamheid.

Co Wilders, een gast aan boord van de Ya op de wereldreis, publiceerde een artikel in Het Dagblad van Het Noorden waarbij je de schellen van de ogen vallen. Als oud ondernemer in zonne-energie kwam hij met wat ontnuchterende rekensommetjes. Doorrekenend: als we ons huidige energieconsumptie met zonnepanelen zouden willen opwekken, moeten we 36 procent van Nederland bedekken. Dat past geeneens!

Terug naar de kleinere schaal. De Ecolution – u weet wel, het jacht van wijlen Wubbo Ockels – is in goede handen bij Stichting WadDuurzaam. Verschillende bedrijven sponsoren het. De Provincie Groningen omhelst het project met concrete steun en Next Generation Shipyards is nu bezig met het inbouwen van een installatie om uit water waterstof te maken, die een heuse waterstofmotor voedt om elektriciteit te maken. De dieselmotor kan er nu definitief uit.

Op nog kleinere schaal meer goed nieuws. Particulieren doen steeds meer. 2018 is het jaar waarin de meeste zonnepanelen werden geïnstalleerd. Dat had men goed gezien. Je kunt je geld beter op je dak besteden dan op de bank zetten. Alle bijdrages op kleine schaal zijn samen in ieder geval groter dan de bijdrage op grote schaal.

Een duurzamer 2019

Het kan, heus, het kan. Steeds mensen zien het al. Het begint bij jezelf. Het is een attitude. Je ogen, je kijk op jezelf in de wereld. Hierbij een plaatje van de wereld zoals astronauten dat zien. De dampkring geeft het verschil aan tussen de Aarde en al die andere planeten. Dat is dat heel dunne randje, zo dik als het schilletje van een sinaasappel. Wat denk je waarom astronaut Wubbo Ockels zijn verdere leven aan duurzaamheid wijdde? Waarom denk je dat André Kuipers, eenmaal op de aarde geland, prompt voor allerlei duurzame acties gaat? Zij zagen dat o zo kwetsbare dunne schilletje, dat het verschil maakt tussen het al of niet leven, van de mens in het bijzonder. En wij maar blijven denken dat de lucht eindeloos is. Kijk nog eens naar het plaatje en het is echt wat je ziet. Het is een heel dun randje en heel dunne randjes, daar kan niet eindeloos CO2 in.

Misschien kan het nog voor u en mij, omdat we al oud genoeg zijn. Maar onze kinderen en kindskinderen krijgen het moeilijk als wij het maar laten liggen. Dus dan doen we er toch wat aan? Nu op grote schaal de actie uitblijft, doen wij het toch mooi zelf, voor onze kinderen?

Overigens, zoveel geld is niet nodig hoor. Misschien kan er een auto de deur uit als u nog eens nagaat wat de voor- en nadelen zijn. Een vliegvakantie vervangen voor een dichter bij huis. Of in huis: Een vegetarisch dagje scheelt kosten. Een hooikist kost niks. De inductiekookplaat in Duurzaam Jacht Ya kostte 149 Euro. Het kookt veiliger en comfortabeler. Een dubbelwandige waterkoker kost 20 Euro meer dan een gewone en het ding maakt geen herrie en je water kookt sneller. Dit alles verdient lekker terug. Als je minder verbruikt heb je ook minder zonnepanelen nodig.

Kom anders maar kijken op Duurzaam Jacht Ya, waar het vol zit van de ‘gewone’ dingen. Op de Ya gebruiken we 20% van wat je fossiel doet en dan wordt het prima te doen met eigen opwekking. Je hebt je eigen vrijheid, onafhankelijkheid. De Ya gaat in 2019 gewoon door fossielvrij te zijn. Iedereen kan boeken, iedere organisatie kan de Ya als demonstratiejacht huren.

info@duurzaamjacht.nl of +316 283 44 823

Reacties

  • Peter Hoefnagels05-01-19
    Co, je hebt gelijk, voor de winter heb je 3,6 keer Nederland nodig, inclusief drijvende panelen op het water, als we Nederland zouden willen voorzien in de huidige energiebehoefte. Heeft iemand nog aardoppervlak in de aanbieding?
  • Co Wilders02-01-19
    Hallo Peter, leuk dat je refereert aan mijn artikel, stond trouwens ook in de Leeuwarder. Je moet voor de winterperiode jouw 36 % nog eens met 10 vermenigvuldigen, dat wordt dus 3,5 keer Nederland. Het rendement van je zonne-energie installatie is ook nog eens vele dagen in deze weken 0,0 %. We moeten met de energietransitie nog eens veel meer gaan opwekken en gegarandeerd leveren en daar zijn zon en wind dus gewoon ongeschikt voor. Energieneutraal is een schijnoplossing maar iedereen is goedbedoeld zijn geweten aan het sussen. Groet Co, PS.Ik heb in 1989 ook nog goedbedoeld de Haagse Windmolen Vereniging opgericht en ook met wind is mijn visie gekanteld op basis van nuchtere cijfers.
  • Annemarie Zuydweg31-12-18
    Een mooi positief verhaal! Ik vind het zelf lastig om erin te blijven geloven met, inderdaad, al dat vliegverkeer, maar ook met de toename van microplastics in zee, waarschijnlijk door het gebruik van synthetisch materiaal in onze kleding, de verontreinigende winning door kind-mijnwerkers van kobalt voor lithiumaccu's voor auto's en jachten, en de boodschap dat we alleen aan de klimaatdoelstellingen kunnen voldoen als we CO2 ondergronds gaan opslaan. Wat zijn we toch verschrikkelijk doorgeschoten en wat is het moeilijk om je aan deze levensstijl te onttrekken.
Wat is uw reactie op dit artikel?
(wordt niet op de website getoond)

Waar is Duurzaam Jacht?

Klik hier om te kijken waar Duurzaam Jacht is!

Klik op de kaart en lees elke dag wat de "Ya" meemaakt.

Volg op de kaart

Blijf op de hoogte van het nieuws over Duurzaam Jacht

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Vaar mee met Duurzaam Jacht!

Duurzaam Jacht drooggevallen op het wad

Een unieke kans om zelf te ervaren hoe fijn het is om duurzaam te varen! Bekijk waar we varen en boek uw reis.

Reizen bekijken

Bekijk het Duurzaam Jacht

Duurzaam Jacht - uitsnede

Alle details van Duurzaam Jacht op een prachtige klikplaat!

Bekijken
Het Duurzaam Jacht wordt mede mogelijk gemaakt door:
Contender sailcloth HFJ De Koning MC Technics Epifanes Gemeente Medemblik Nimos Meteo CE proof Salty Colours Amsterdamse Fijnhouthandel E-Tech Drives Stanly RVS Hoornweg De Hoeve Multipower Van de Wetering Van de Gruiter Hollandia Boeken LJ Harri Ceilidh Carbon Masten Exalto Bomarine Lopolight Henri Lloyd Zondervan Watersporttechniek Rosch Marine Kadaster Brig Inflatable Boats Sika Professional Boatcare Harsonic Aqua Solar Prymos Barcomarine Secumar Rocna Anchors Bionic Technology Van den Berg De 12 Ambachten Belship Tres Hombres Stichting Schone Golf Jachtwerk Dijkstra Tibb