Net echt

zondag 7 mei 2017

De Vlaggebrief of ICP (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen) is het papier dat je in het buitenland voor je boot met hebben. Het is niet door het Rijk gemaakt, zoals je paspoort. Onze plezierhandelsmaatschappij ANWB deed het, en nu het Watersportverbond.

Het is een officieus document. Dat zeggen ze ook op hun website. Alleen om wat te kunnen laten zien in allerlei landen. Waarom, vraag je je dan af. Tja, zo draaien ambtelijke molens nu eenmaal. Als je bijvoorbeeld een vraag hebt aan de Kustwacht, hoe onschuldig ook, dan nemen ze je pas serieus als je je scheepsnaam, lengte schip, naam eigenaar, schipper, enzovoorts hebt opgegeven. Daar moet nu eenmaal ook een nummer bij. Daar is die Vlaggebrief voor. Je scheepsdocument. Ik had 30 jaar geleden geen scheepsdocument in Frankrijk en toen kreeg ik een boete van een paar honderd gulden. De Vlaggebrief is te bekomen voor drie tientjes als je een kopie van je paspoort opstuurt, een bewijs dat de boot van jou is, en een foto van je schip.

Officieus betekent onofficieel, maar wel netjes. Zo ziet-ie er ook uit. Dat officieuze geeft soms twijfel bij een controlerende instantie, is mijn ervaring. Twijfel is niet OK bij het controlerende slag volk. Vooral ver weg op de wereld ging me dat tijd kosten. Ze willen ineens een echter papier. Die moet je dan gaan zoeken, via fax of email. Toen ik nog jong was zei ik waarom dit onredelijk was. Dan zorgen ze ook dat je dure telefoontjes naar Nederland maakt, en ambassade of consulaat om hulp moet vragen. Heb je na veel moeite iets ingeleverd, dan moet je gaan wachten. Lang wachten. In verre landen kun je dit gehannes bekorten met dollars of drank of sigaretten, waar je ook niet gelukkig van wordt.

Een Nederlandse wereldzeilster zag het gehannes rond de Vlaggebrief, en andere papieren. Want op zo’n Vlaggebrief staan ook dingen niet, en als je bovenstaande narigheid wil voorkomen, kom je op voorhand dus al met documenten waar meer gegevens op staan.

Die wereldzeilster is handig in opmaken en vormgeven, dus heeft ze eens een net zo officieus document gemaakt, maar dan officiëler ogend. Met een echt nep-watermerk van allerlei dunne streepjes, met NLD daar weer doorheen gewatermerkt, en dan ook nog met heel veel te kleine letters, zoals al die officiële documenten hebben. Dit uiteraard in 3 talen. Ze doopte hem ‘Boot Paspoort’. Je kunt het als word document downloaden van haar blogspot, met gebruiksaanwijzing. Je vult je gegevens in, foto erbij. Je print de voor-en achterkant, plastificeert hem, en klaar:


En nu de test. In Frankrijk is de Ya doorgelicht door 2 man douane, 6 man bewaking en een hond, in Marokko werden de papieren twee keer uitgebreid nagetrokken. Maar dat Bootpaspoort, nul vragen. Logisch, alles staat erop. In Barbados zelfs, regelvolgers bij uitstek, kreeg ik er zelfs een compliment over. In Colon, Panama, waar de prijzen van de diverse stempels en documenten per ‘klant’ verschillen, zat de ambtenaar strak in het pak. Ik hoorde hoe hij de Engelsman voor mij in rap Spaans toesprak dat hij nog wat extra documenten moest hebben. De Engelsman droop niet begrijpend af. Deze douanier was duidelijk de man hier, iemand die je met pet af tegemoet moest treden, iemand die uitsluitend gewichtige documenten moest zien en zich niet met minder liet afschepen.

Ik toonde hem bescheiden het Boot Paspoort. Hij nam het Boot Paspoort aan. Hij keek eens goed. Ik vroeg of het OK was. Hij zei: “Excellent”.

Kijk, dat is nog eens net echt.

Reacties

  • Cees van der Male10-05-17
    Beste jongens , Wat een belevenis voor jullie , dat moet een spanning zijn geweest ! Ik volgen jullie steeds vanaf de start tot nu toe ! Werkelijk super hoor. ! Ik geniet met volle teugen van jullie verslag ! Goede vaart ! Cees van der Male !
  • Frans Daniëls08-05-17
    Beste Jan Peter, Ik weet niks van zeilen, maar volg jullie reis om de wereld met grote belangstelling. Wat een avontuur! Maar ook een confrontatie met jezelf... en met je medepassagier(s) Ik citeer jou: "Het gaat uiteindelijk toch om ons. Welk probleem dan ook, de oorsprong van elke oplossing zit in ons". Dat zou het motto van jouw leven kunnen zijn. En over "even afstand nemen" gesproken.... Ik wens je /jullie een behouden vaart en een vreugdevolle thuiskomst bij Inge en andere mensen die je dierbaar zijn. NB. Carolines reisverslag is niet te vinden.
Wat is uw reactie op dit artikel?
(wordt niet op de website getoond)

Waar is Duurzaam Jacht?

Klik hier om te kijken waar Duurzaam Jacht is!

Klik op de kaart en lees elke dag wat de "Ya" meemaakt.

Volg op de kaart

Blijf op de hoogte van het nieuws over Duurzaam Jacht

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Vaar mee met Duurzaam Jacht!

Duurzaam Jacht drooggevallen op het wad

Een unieke kans om zelf te ervaren hoe fijn het is om duurzaam te varen! Bekijk waar we varen en boek uw reis.

Reizen bekijken

Bekijk het Duurzaam Jacht

Duurzaam Jacht - uitsnede

Alle details van Duurzaam Jacht op een prachtige klikplaat!

Bekijken
Het Duurzaam Jacht wordt mede mogelijk gemaakt door:
Contender sailcloth HFJ De Koning MC Technics Epifanes Gemeente Medemblik Nimos Meteo CE proof Salty Colours Amsterdamse Fijnhouthandel E-Tech Drives Stanly RVS Hoornweg De Hoeve Multipower Van de Wetering Van de Gruiter Hollandia Boeken LJ Harri Ceilidh Carbon Masten Exalto Bomarine Lopolight Henri Lloyd Zondervan Watersporttechniek Rosch Marine Kadaster Brig Inflatable Boats Sika Professional Boatcare Harsonic Aqua Solar Prymos Barcomarine Secumar Rocna Anchors Bionic Technology Van den Berg De 12 Ambachten Belship Tres Hombres Stichting Schone Golf Jachtwerk Dijkstra Tibb