Hoe vaart Ya nu?

dinsdag 28 juli 2015

Ya heeft haar eerste langere reis gemaakt! Een mooie reis naar Normandië in doorgaans kortere dagtrips van zo’n 30-40 mijl. Ya is een tijdje in de Seine baai gebleven, van Honfleur (bij Le Havre) tot Barfleur (bij Cherbourg). De boot is er zeer geschikt voor, omdat we door het zwaard relaxed konden blijven navigeren en de motor weinig nodig hadden om op tijd voor het tij in de haven te zijn. De Ya kan ook droogvallen. Zo lag zij droog in de baai van Barfleur. Maar de grote vraag is natuurlijk of zij nou ook echt energieneutraal vaart. Doet ie het of doet ie het niet?

Kusthoppen

We gingen kusthoppend langs de Belgische en Franse kust. Elke nacht lagen we in een haven, wat meer motorgebruik betekent (de haven in- en uitkomen). Het idee van Duurzaam Jacht is juist dat zij energieneutraal kan varen in een continue situatie op zee. Dus niet telkens haven in, haven uit. In de eerste havens na ons vertrek grepen we daarom elk stopcontact aan om bij te laden. De actieradius is maar klein als je theoretisch in 6 uur je accubank kan leegvaren en "je weet maar nooit" was de achterliggende gedachte. Daar kwam bij dat we maar over 1 dynamo konden laden, omdat de controller van de andere stuk was gegaan en we met een vervangende voeren, waar geen laadfunctie op zat. Het gevolg was dat de accumeter nooit onder de 90% wees en als we een beetje zon hadden, waren we meestal aan het varen met een bomvolle accubank. 

We werden dus gemakkelijker. In Boulogne lag de Ya nog aan het stopcontact, maar daarna niet meer tot Fecamp. En na Fecamp, ach, in Honfleur lagen we driedik, dus namen we de moeite niet van het uitlopen van de kabel. Daarna voeren we naar anker- en mooringplekjes en daar was dus geen stroom. Zo merkten we dat we eigenlijk best wel uitkwamen. 

Wat hielp is dat we lekker veel zon hadden. De zonnecellen deden hun werk voortreffelijk. Wat ook werkt, is dat je best scherp wordt om met het getij mee te varen. Vaak moet je wel, omdat de Franse havens vanwege het getijverschil een sluisdeur voor hun haven hebben die slechts open is van 2 uur voor tot 2 uur na hoogwater. Maar je bent extra scherp om zoveel mogelijk met de stroom mee te varen die het tij je biedt. Je staat dus eens een uurtje eerder op of vaart een uurtje langer door. Zo zie je de zee eens bij het eerste ochtendlicht en de zon ’s avonds onder het varen de zee in zakken. Het maakt je reis eigenlijk alleen maar mooier. En zeilser. Je maakt gewoon meer zeiluren.

Een andere instelling

Opvallend is dat je instelling aan boord van Duurzaam Jacht verandert. Ook die van Bert, die met Jeep rijden als tweede hobby lekker energievretend door het leven gaat. Ook Bert ging toch eens op de meter kijken hoe hoog het verbruik was als de inductiekookplaat aanstond. En hoeveel de motoren bij een bepaald toerental verbruikten, en hoe hard dat toenam als je wat harder ging. We vonden 3 knopen op de motor vaak al hard genoeg. Het grappige is dat je met dat rustige varen ook met wat meer rust naar je omgeving keek. Dat is dus vakantie. 

Zonzeilen

Bij weinig wind gingen we vaak, wat Bert noemt, "zonzeilen". Je hebt dan een koers die wel bezeild is, maar te weinig wind om voldoende vaart te maken. We zetten dan de motoren zachtjes bij. De Ya maakt dan net wat meer vaart. Daardoor krijg je wat meer wind over dek, die wel wat voorlijker inkomt, maar het is dan voldoende om ermee te zeilen. Zit de vaart erin, dan kunnen de motoren iets terug. Ze gebruiken dan erg weinig stroom: 200 Watt is vaak al genoeg. Ondertussen staat de zon op de  panelen te schijnen en dat levert wel 500 Watt. Je bent dus eigenlijk met de hulp van de zonne-energie aan het zeilen: zonzeilen.

Voor de gevorderde zeilers is het hierboven in beeld gebracht. Op de windmeterdisplay is te zien dat de ware wind maar 3 knopen is en van 90 graden inkomt (rode pijltje). Te weinig om te zeilen met een toerjacht. Zaten we maar in een zwaardbootje, dan hadden we veel minder weerstand en lukt het wel. Maar doordat de motor iets bij staat, maken we wat snelheid. De wind over dek komt schuin van voren in en waait met bijna 5 knopen over dek. En daar is mee te zeilen. 

Wat is uw reactie op dit artikel?
(wordt niet op de website getoond)

Waar is Duurzaam Jacht?

Klik hier om te kijken waar Duurzaam Jacht is!

Klik op de kaart en lees elke dag wat de "Ya" meemaakt.

Volg op de kaart

Blijf op de hoogte van het nieuws over Duurzaam Jacht

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Vaar mee met Duurzaam Jacht!

Duurzaam Jacht drooggevallen op het wad

Een unieke kans om zelf te ervaren hoe fijn het is om duurzaam te varen! Bekijk waar we varen en boek uw reis.

Reizen bekijken

Bekijk het Duurzaam Jacht

Duurzaam Jacht - uitsnede

Alle details van Duurzaam Jacht op een prachtige klikplaat!

Bekijken
Het Duurzaam Jacht wordt mede mogelijk gemaakt door:
Contender sailcloth HFJ De Koning MC Technics Epifanes Gemeente Medemblik Nimos Meteo CE proof Salty Colours Amsterdamse Fijnhouthandel E-Tech Drives Stanly RVS Hoornweg De Hoeve Multipower Van de Wetering Van de Gruiter Hollandia Boeken LJ Harri Ceilidh Carbon Masten Exalto Bomarine Lopolight Henri Lloyd Zondervan Watersporttechniek Rosch Marine Kadaster Brig Inflatable Boats Sika Professional Boatcare Harsonic Aqua Solar Prymos Barcomarine Secumar Rocna Anchors Bionic Technology Van den Berg De 12 Ambachten Belship Tres Hombres Stichting Schone Golf Jachtwerk Dijkstra Tibb